Kapoenen
1ste t.e.m. 2de studiejaar – 2 jaar

Het leven van een kapoen is er één vol spel, fantasie, creativiteit en expressie.
Spelenderwijs en ongedwongen ontdekken we samen met hen de wereld.
De leiding gaat hierbij uit van het kind zelf, van wat hen boeit en aanspreekt.

 

 

Welpen
3de en 4de studiejaar – 2 jaar

Het is typisch voor welpen dat ze zelf dingen leren doen. Ze krijgen ruimte en kansen om
dingen uit te proberen en van elkaar te leren. De werking wordt ingekleed met verhalen en fantasie.
Hierbij wordt gebruik gemaakt van het Jungleboek (vandaar de welpen). Zo komt het dat vaste
kleine groepen “nesten” genoemd worden. Akela heeft een rode kleur.
Op hun belofte ontvangen de tweedejaars een rood welpinsigne.

 

 

Wolven
5de en 6de studiejaar – 2 jaar

De nieuwe tak krijgt zijn eigen specifieke elementen. Technieken staan voor de wolven centraal.
Wolven gaan mee op ‘klein kamp’ maar overnachten buiten in een tent.
De opvolger van Akela, Phao leeft door in de wolventak, hij is grijs van kleur.
Op hun belofte ontvangen de tweedejaars een grijs wolfinsigne.

De wolven zijn opgedeeld in 5 roedels: geel, rood, groen, blauw en zwart voor de leiding.
Ze eren Phao aan de hand van een vijfhoeksformatie. In het midden verzamelen de vijf roedelleiders
aan Phao waarna ze gezamenlijk de kreet “PHAO Witsi duni onis westi” slaken.
Nadien schreeuwt elke roedel zijn kreet.

 

 

Jongverkenners 
1ste en 2de middelbaar – 2 jaar

Jongverkenners trekken er graag op uit in de natuur of verkennen hun buurt.
In vaste leefgroepjes of patrouilles werken ze samen en nemen ze initiatieven:
van kattekwaad tot leuker. Jongverkenners krijgen een waaier van mogelijkheden om mee te beslissen,
zelf de handen uit de mouwen te steken en allerlei vaardigheden onder de knie te krijgen.
Stilaan leren ze dat scouting niet stopt als de vergadering is afgelopen.

 

 

Verjinners

Verkenners
3de t.e.m. 5de middelbaar – 3 jaar

Bij de Verkenners is er ruimte voor grotere projecten. Met de groep een snuifje avontuur realiseren,
of uitgedaagd worden door elkaar. Vanuit eigen interesses op zoek gaan naar zichzelf tussen soortgenoten.
Dit door typische activiteiten of door een experiment waaraan verkenners in kleine groepjes mee voorbereiden.

 

Jins
6de middelbaar – 1 jaar

Jin, Jij en Ik een Noodzaak. Jins leven één of twee jaar intens samen in hun jintak.
In hun eigen ‘jonge’ stijl werken ze gekke activiteiten, projecten en zelfs hun kamp uit.